Procesmanager

HBO
Utrecht
24
Juridische Zaken

Over de opdracht

Wie zoeken wij?
Ben je een ervaren procesbegeleider met affiniteit met de natuur in Nederland? Wil jij een bijdrage leveren aan de bescherming van diersoorten onder de Omgevingswet?
 
In deze rol faciliteer je en voer je regie op het proces van actualiseren of ontwikkelen van kennisdocumenten. Met als resultaat actuele kennisdocumenten van beschermde diersoorten.
 
Onderdeel van het werk is het begeleiden van een groep experts die samen inbreng levert aan een kennisdocument. Je beleeft plezier aan het begeleiden van gesprekken en besluitvorming. Je weet het eigenaarschap voor de inhoud goed bij de groep te houden. Je houdt ervan om met mensen te werken en bent een ervaren gespreksbegeleider of voorzitter voor groepen van 10-14 personen.
 
Je hebt zowel oog voor relaties als resultaat. Samen met soortenexperts, provincies en andere belanghebbenden zorg je ervoor dat kennisdocumenten van goede kwaliteit zijn en volgens planning gerealiseerd worden. Professioneel contracteren hoort daarbij.
 
Binnen BIJ12 werk je samen in team Kennisdocumenten. Dit is een team van 6 mensen, met procesmatige en ecologische expertise. We houden van gezelligheid, resultaat, samen leren en reflecteren. Je werkt veel samen in het netwerk en met collega’s van BIJ12 van communicatie, inkoop, juridische zaken en projectondersteuning.
 
Tot slot zoeken we iemand die het leuk vindt om een bijdrage te leveren aan teamontwikkeling en het steeds verder scherp stellen van de opdracht. Je levert graag een bijdrage in hoe we als team samenwerken, het werk verdelen, communicatie met opdrachtgevers en beslisnotities. Je hebt snel inzicht in stakeholders en besluitvorming in complexe systemen en weet deze waar nodig te beïnvloeden. Wat goed loopt weet je te waarderen en verder uit te vergroten. Waar het stokt weet je dit te benoemen en met ons te experimenteren hoe het anders kan.
 
Wat zijn kennisdocumenten?
 
De kennisdocumenten zijn een belangrijk middel voor de bescherming van verschillende soorten onder de Omgevingswet bij ruimtelijke ontwikkeling. De documenten worden gebruikt door o.a. provincies, adviesbureaus, omgevingsdiensten, vergunningverleners, soortenorganisaties enz. om positieve uitkomsten voor de soorten te realiseren.
 
Profiel
Wat ga je doen? 
  • Je begeleidt het proces van actualiseren van de kennisdocumenten met een provinciale taakgroep, externe soortenexperts en BIJ12.
  • Je benadert experts en zorgt in samenwerking met afdeling inkoop voor passende contracten met heldere afspraken.
  • Je weet hoe belangrijk het contracteren op het proces en de spelregels is voor alle betrokkenen en besteedt daar zorgvuldig tijd en aandacht aan.
  • Je doorziet wanneer het nodig is om regie te nemen en waar je kunt faciliteren. Deelnemers van de groep accepteren je (bege-)leiding. Je blijft zelf uit ‘de inhoud’ en zorgt dat de kennis van de experts goed op tafel komt.
  • Je stuurt in de groepsdynamiek en interacties op een manier die de productiviteit en samenwerking bevordert en het conflict (lees: verschil) eert.
  • Je bevordert het nemen van gezamenlijke besluiten. En zorgt dat deze besluiten voor iedereen helder zijn.   
  • Je begeleidt het proces zo dat het ontwikkelen of actualiseren van een kennisdocument beheersbaar is – ook de planning doet er toe – en binnen een bepaalde tijd wordt gerealiseerd.
  • Je bewaakt het budget en signaleert tijdig bij onder- of overbesteding.
  • Je houdt een scherp oog dat de voorwaarden op orde zijn om succesvol te zijn en intervenieert waar nodig om deze op orde te krijgen.
  • Je begrijpt de context waarin je werkt en weet deze te beïnvloeden waar dat functioneel is. Je maakt o.a. plannen van aanpak of andere besluitvormingsdocumenten.
  • Je werkt samen met communicatie en een externe partij voor redactie en vormgeving.
  • Je draagt bij aan het samen leren en borgen van de aanpak in het team.
 
Welke competenties heb je nodig? 
  • Gespreksbegeleiding / voorzitterschap
  • Relatiebeheer
  • Procesmanagement
  • Bestuurlijke/omgevingssensitiviteit
  • Pro-activiteit
  • Communicatief
  • Gestructureerd werken
  • Punctueel/gedetailleerd werken
Welke kennis en ervaring zoeken we? 
  • HBO/WO werk- en denkniveau 
  • Relevante werkervaring, minimaal 3 jaar met gespreksbegeleiding en besluitvormingsprocessen.  
  • Je manier van werken is onderlegd met opleiding zoals Deep democracy, Interventiekunde, Veranderkunde, Advies-/coachingsvaardigheden.
 
Eisen:
  • Een afgeronde relevante opleiding zoals Deep democracy, Interventiekunde, Veranderkunde, Advies-/coachingsvaardigheden of vergelijkbaar (minimaal hbo werk- en denkniveau).
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare recente werkervaring met gespreksbegeleiding / voorzitterschap
  • Aantoonbare recente werkervaring met begeleiding van middelmatige tot en met zeer complexe trajecten. 
  • Aantoonbare recente werkervaring met organisatie en uitvoering van (complexe) processen die meerdere organisaties betrekken. 
  • Aantoonbare recente werkervaring waarin teamontwikkeling en resultaatgerichtheid een vereiste is geweest. 

Het sollicitatieproces

Leuk dat je interesse hebt! Na jouw sollicitatie, zullen we binnen 3 werkdagen telefonisch contact opnemen voor een eerste kennismaking.

Tijdens deze eerste kennismaking verkennen we samen de vacature en de match met jouw achtergrond en ambities.

Nu dat we de potentiele match hebben verkend, duiken we samen de diepte in en nemen we echt de tijd om elkaar te leren kennen en de inhoudelijke match te maken.

Tijdens dit gesprek bespreken we ons arbeidsvoorwaardelijke bod en komen we tot een feitelijke arbeidsovereenkomst.

Voor je eerste werkdag ontvang je een duidelijke planning en zorgen we ervoor dat je effectief kunt starten aan je volgende ontwikkelfase bij Het Publieke Domein.

Nu je het onboardingsproces doorlopen hebt start je na de inventarisatie van jouw ambities, ervaring en expertise aan je eerste project bij een van onze opdrachtgevers binnen de publieke sector.

Heb je nog vragen? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Het Publieke Domein plaatst flexibele ambtenaren op freelance- en detacheringsbasis binnen alle overheidssegmenten. Specifieke vakgebieden binnen onze expertise zijn Ruimtelijke Ordening, Sociaal Domein, Financiën en IT.

Als Zelfstandige Zonder Personeel of Freelance Interim Professional kun je door Het Publieke Domein bemiddeld worden, zodra je als ondernemer bij de Kamer van Koophandel geregistreerd bent. Wil je liever de zekerheid van een arbeidsovereenkomst én de voordelen van flexibel werken bij verschillende overheidsorganisaties? Dan is detachering de beste contractvorm.

Detachering via Het Publieke Domein biedt jou de mogelijkheid om vanuit de zekerheid van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, met behoud van het opgebouwde ABP-pensioen vanuit je vaste aanstelling bij Het Publieke Domein, te werken.

Het Publieke Domein hanteert de ‘Regeling Arbeidsvoorwaarden Het Publieke Domein’. Deze regeling is gelijkwaardig aan de Cao Gemeenten, inclusief IKB en ABP-pensioen. Dit maakt ons uniek in vergelijking met traditionele detacheringsbureaus die veelal de ABU, NBBU of eigen regeling volgen, wat leidt tot een pensioenbreuk en verlies van IKB.

Het Publieke Domein hanteert de ABP-pensioenregeling. Dit voorkomt dat je als ambtenaar een pensioenbreuk maakt bij een overstap naar ons als werkgever. Zo garanderen we je een goede transitie naar flexibel werken met de zekerheid van je vertrouwde pensioenregeling (en IKB).

Jazeker! Stuur je cv en begeleidende brief naar sollicitaties@hetpubliekedomein.nl en je wordt binnen 2 werkdagen gebeld door één van onze recruiters.

Via deze link kun je de contactgegevens van onze recruiters vinden en als je dat prettig vindt, direct communiceren via onze chat. We helpen je graag verder!

Solliciteer direct voor

Procesmanager